وظایف دارندگان کد اقتصادی

وظایف دارندگان کد اقتصادی

تعریف کد اقتصادی

ثبت شرکت کریم خان از شما عزیزان دعوت به عمل می آورد تا جهت کسب آگاهی بیشتر در خصوص وظایف دارندگان کد اقتصادی به مطالعه ی مقاله زیر بپردازید. پیش از آنکه به شرح وظایف مذکور بپردازیم اشاره ای به کد اقتصادی خواهیم داشت. کد اقتصادی یک شماره ی منحصر به فرد 12 رقمی می باشد که به وسیله ی سازمان امور مالیاتی کشور، حسب مورد به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. هر شرکت و یا موسسه ای پس از اینکه به ثبت رسید، از تاریخ ثبت آن به میزان 2 ماه فرصت دارد تا به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود مراجعه نموده و نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کند. در صورتی که شرکت ها برای اخذ کد اقتصادی اقدام نکنند، معافیت های مالیاتی ماده ی 105 قوانین سازمان مالیاتی کشور شامل آن ها نمی گردد.

وظایف دارندگان کد اقتصادی

بر اساس ماده ی 3 دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در استعمال کد اقتصادی ، وظایف دارندگان کارت اقتصادی به شرح ذیل می باشد:

1. اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای الف و ب ماده 95 قانون مالیات های مستقیم موظف می باشند که از تاریخ 1/1/1391 جهت عرضه و فروش کالا و خدمات از صورت حساب فروش کالا به صورتی که در فرم نمونه ی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم ( پیوست شماره 1 ) تشریح شده است، استفاده کنند و در صورت حساب های صادره، شماره ی اقتصادی خود را چاپ نموده و شماره ی اقتصادی خریدار را درج نمایند. درج شماره ی اقتصادی فروشنده به وسیله ی سیستم های نرم افزاری یا صندوق های فروش در صورت حساب فروش صادره به منزله ی چاپ محسوب می گردد.

تبصره – اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این دستورالعمل موظف می باشند زمانی که برای آن ها شماره ی اقتصادی صادر نشده است، برای اشخاص حقیقی از شماره ی ملی و برای اشخاص حقوقی از شناسه ی ملی به عنوان شماره ی اقتصادی استفاده نمایند.

2. اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذبور، موظف می باشند در زمان خرید کالا و یا خدمات، شماره ی اقتصادی خود را برای درج در صورت حساب به فروشنده ارائه دهند و در مواقعی که خریدار از ارائه ی شماره اقتصادی خود اجتناب کند، در صورتی که فروشنده، مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را طی مهلت یک ماه از زمانی که معامله انجام شده است به شرح فرم نمونه (پیوست 2) به اداره ی امور مالیاتی اعلام کند، شامل جریمه ی سرپیچی از این بابت نمی گردد، اما در غیر این صورت هر دو طرف معامله متضامناَ پاسخگو خواهند بود.

3. در صورتی که کالا و یا خدمات به مصرف کننده ی نهایی فروخته شود ، درج شماره ی اقتصادی خریدار ضرورت نخواهد داشت.

4. درج شماره ی اقتصادی در قراردادها، اسناد و مدارک فروش، در زمان فروش کالا یا خدمات و صدور صورت حساب از طرف فروشنده انجام خواهد گرفت و در صورتی که شماره ی اقتصادی خریدار درج نگردد، در اجرای ماده ی 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم و تبصره ی 2 آن، متضامناَ پاسخگو می باشند.

5. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دربرگیرنده ی این دستورالعمل، اعم از وزارتخانه ها، موسسات دولتی، بانک ها، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی موظف می باشند در تمام قرارداد ها، اوراق و فرم های مورد استعمال برای انجام معاملات خود و اعطای تسهیلات بانکی چه به صورت ارزی و چه به صورت ریالی و بیمه نامه و غیره، اقدام به درج شماره ی اقتصادی دو طرف معامله نمایند.

در ادامه ی این نوشتار با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا وظایف اشخاص ثالث را شرح دهیم.

وظایف اشخاص ثالث

  1. گمرک ایران موظف به درج شماره ی اقتصادی تمام وارد کنندگان، صادر کنندگان و حق العمل کاران در اظهارنامه های گمرکی است.
  2. صاحب حساب ها و یا مدیران کل امور مالی موظف می باشند فهرست معاملات خود را مطابق با فرم نمونه ( پیوست 3 و 4 ) و همچنین فهرست قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را مطابق با فرم نمونه ( پیوست شماره 5 ) به مدت یک ماه پس از پایان هر فصل به شکل الکترونیکی توسط پورتال سازمان و یا در محیط رایانه ای به اداره ی امور مالیاتی مربوطه ارائه کنند.
  3. بانک ها موظف می باشند شماره ی اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذکور در فوق را در قراردادهای اعطای تسهیلات یا هر نوع معاملات بانکی شامل ارزی و ریالی قید نمایند.
  4. وزارت بازرگانی موظف است در فرم هایی که به ثبت سفارش اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذکور مربوط می باشد، شماره ی اقتصادی آن ها را درج ارائه کنند.

نظر خود را برای ما ارسال کنید