نکاتی در مورد ثبت برند

نکاتی در مورد ثبت برند

انواع ثبت برند

اقسام ثبت برندهای تجاری را می توان دو نوع ثبت برند در کشور ما و ثبت برندهای بین المللی ( مادرید ) قسم کرد . ثبت برند در کشور ما مشمول ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین می باشد که ثبت برند لاتین در آغاز لازم دریافت کارت بازرگانی می باشد.

ثبت برند

ثبت علامت تجاری (برند ) در ایران

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در باره علامت تجاری این گونه توضیح می دهد: علامت تجاری اعم از هر شکل علامتی است از جمله نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که جهت مزایا و تعیین محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی استفاده می شود. امکان دارد یک علامت تجاری جهت تعیین مزایا محصول جمعی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت برگزینند.

به موجب تبصره 1 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310 ،ثبت علائم تجاری در کشور ما اجباری نمی باشد ، فقط در شرایطی که دولت آن را ملزم بداند . در این حال، ثبت علامت تجاری طبق آئین نامه ی آن کاملاً اختیاری است . یعنی اگر شخصی علامت برای کالای خود تعیین کرد و استفاده کرد و آن را به ثبت نرسانید قانون او را حمایت نخواهد کرد . اما ماده ی 2 اشاره کرده است :

"حق استعمال انحصاری علامت تجاری تنها برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد".

بر اساس مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران، ثبت علائم جهت شرایط و موارد زیر ملزم می باشد:

  • داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
  • مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند
  • آب های گازدار
  • لوازم آرایش که جهت استفاده مستقیم بر روی پوست انسان تولید میشوند.

علامت تجاری

  1. توانایی واگداری علامت تجارت وجود دارد و میبایست طبق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات کشور ما به ثبت برسد.
  2. حق استعمال از علامت ثبت شده به دیگران در کشور ما میبایست به ثبت برسد.
  3. جهت علامت تصدیق ثبت علامت صادر خواهد شد.
  4. زمان اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.
  5. جهت ثبت چند علامت میبایست به عده ای آن ها اظهارنامه تمایز داده شود.
  6. شما با ارائه کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. موارد قید شده در رابطه با جواز کسب هم به همین روش می باشد.

مدارک مورد جهت ثبت علائم تجاری

الف-شخص حقیقی:

  1. مدارک شناسایی تقاضا کننده ( تصویر شناسنامه و تصویر کارت ملی )
  2. تصویر کارت بازرگانی (در حالی که از حروف لاتین بهره برده باشد)
  3. تصویر مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

ب- شخص حقوقی ( شرکتی بودن )

  1. تصویر شناسنامه یکی از مالکین امضای مجاز شرکت
  2. تصویر مدارک شناسایی مدیر عامل و تمامی مالکین امضای مجاز شرکت
  3. تصویر از روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
  4. تصویر از جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری یا نامه ای از ارگان ذی ربط که این شرکت در آن فعالیت مشغول اند یا تصویر از کارت بازرگانی برای ثبت علامت یا اسم در طبقه واردات
  5. درزمان لاتین بودن برند، تصویر کارت بازرگانی مدیر عامل
  6. ده عدد پرینت رنگی از لوگو یا اسم تجاری سایز ده در ده
  7. درزمان سه بعدی بودن علامت عرضه علامت به شکل نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  8. اصل مهر شرکت
  9.  استعمال از حق تقدم : در زمانی که تقاضا کننده یا متقاضیان ثبت بخواهند به اتکا تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از فواید حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) بهره مند شود باید مدارک مرتبط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تحویل کنند.
  10. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

ثبت برند بین المللی ( مادرید )

حقوق مالکیت معنوی در گروه ثبت علائم تجاری با توسعه تجارت بین المللی چارچوب جدیدی در عصر امروز پیدا کرده است. بدین صورت فقط صحبت از قانون داخلی و ملی دوست دار ندارد شاید امروزه قوانین در حدود همانند در طرح موافقت نامه و کنوانسیون های بین المللی ایجاد شده است که زمینه پشتیبانی از حیث این علائم را محیا نموده است.

سیستم مادرید به وسیله دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ، اداره می شود. هر کشوری که در کنوانسیون پاریس جهت پشتیبانی از مالکیت صنعتی عضویت دارد می تواند طرف موافقت نامه یا پروتکل، یا هر دو قرار بگیرد که کشور ما هم در سال 1337 عضویت خود را در کنوانسیون پاریس در حیطه پشتیبانی از مالکیت صنعتی و در سال 1382 عضویت خود را در موافقت نامه مادرید و پروتکل آن در مورد ثبت بین المللی علائم همراه با آیین نامه اشتراکی آن دو ، به صورت قانونی ابلاغ کرده است.

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی نام و علامت تجاری

  1. عرضه نامه تقاضایی برای ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با ثبت نام کشورهای مورد نظر
  2. تسلیم معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و مالکین حق امضا و با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و در زمان مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
  3. عرضه تصویر گواهینامه شناسنامه و کارت ملی مدیران و مالکین اجازه امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و تسلیم تصویر گواهی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت مراجعه به وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
  4. تسلیم اصل گواهی ثبت علامت تجاری در کشورما جهت مشاهده و تصویر آن جهت مشاهده و کپی آن جهت درج در پرونده یا تحویل کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
  5. کامل کردن فرم مخصوص لاتین
  6.  تسلیم برگ محاسبه هزینه ها
  7. رسید مرتبط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه بین المللی

مشاوران ثبت شرکت موسسه حقوقی کریم خان،افتخار دارند بابهترین و مجرب ترین کارشناسان در جهت انواع ثبت برند در خدمت شما عزیزان باشند.

نظر خود را برای ما ارسال کنید