عوامل مؤثر در ارزش نام تجاری

عوامل مؤثر در ارزش نام تجاری

ارزش نام تجاری

موسسه ثبت کریم خان در خصوص ارزش نام تجاری سخن می گوید.این روزها این نظریه که در اقتصاد نوین،کشورهای متفاوت دنیا بواسطه شرکتهای خود شناخته می شوند و اهمیت شرکتها به مراتب بیشتر از اهمیت دولتهای آنها در عرصه های تجاری می باشد، به طور ملموسی خود را آشکار می سازد. به همین سبب در این مبحث نام تجاری به شکل شناسه مورد استفاده قرار می گیرد که میبایست به منظور شناساندن آن به شکلی متمایز و قابل رقابت با سایرین از آن استفاده گردد. نام تجاری یا برند،تلفیقی از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آنها می باشد که باعث شناسایی محصول، تمایز آن از دیگر محصولات و منتقل کردن یک مفهوم یا احساس به مخاطب می گردد.

عوامل مؤثر در ارزش نام تجاری

نام تجاری میبایست در هماهنگی کامل با کلیه فعالیت های بازاریابی شما باشد، ارتباط مستقیم با بازار داشته، به لحاظ رفتاری ثبات داشته و به مشتریان خود وفادار باشد.نام تجاری در حقیقت حکم دارایی نامشهود یک شرکت را دارد که سبب شده تا ارزش نهایی محصول افزایش یابد،همچنین برای سهامداران ایجاد ارزش نموده ، سبب افزایش درآمد شرکت می گردد.

موسسه ثبت کریم خان در مطلب فوق به عواملی که سبب افزایش ارزش نام تجاری در سطح ناحیه و در سطح جهانی می شود می پردازد.

یک نام تجاری حاصل ارزشهای ملموس و ناملموس یک محصول می باشد.محصولاتی که تنها جهت رفع نیاز مردم باشد در بین دیگر محصولات هم گروه خود نادیده گرفته می شوند. این در حالی است که هر گونه مزیت واقعی می تواند توجه مصرف کننده را به خود جلب کند ، به این جهت که نام های تجاری در حقیقت ارزشهایی هستند که با مصرف کنندگان و گروه های هدف ارتباط آگاهانه برقرار می کنند.چنانچه فرآورده بی نام را مشتری به چشم یک کالا نگاه می کند و در آنجا تنها قیمت مورد توجه قرار می گیرد، بنابراین کسی برنده است که دارای کمترین قیمت است.

کمپانی های گسترده همواره در جستجوی راه هکارهایی بوده اند که بتوانند عوامل موثر در افزایش ارزش نام تجاری را افزایش داده و عوامل کاهنده ی ارزش را کم کنند، اما تا بحال راه دقیق و مشخصی را پیدا نکرده اند که بتواند آنان را به این مسیر سوق دهند. بیشتر مدیران بیشتر از آنکه برای نام تجـاری خود ارزش قائل شوند به فعالیتهای ترفیعی و تبلیـغی خود در راستای گسترش بازار هـدف توجه نشان می دهند. آنها قادر نیستند مفاهیم بازاریابی را در راستای ارتقای ارزش نام تجاری که از دارائیهای نامشهود است بکاربگیرند. مطالعه و بررسی بیشتر در مورد نام تجاری و حوزه ی فعالیت شرکت ها این امکان را برای آن ها فراهم می نماید تا با برنامه ریزی صحیح، هماهنگی و استفاده درست از منابع سبب ارتقای ارزش این دارائی نامشهود خود گردند.

در ادامه موسسه ثبت کریم خان در خصوص مدیریت نام تجاری نکاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

مدیریت نام تجاری

موفقیت یک نام تجاری به درک مدیران از دارائی های آن نام تجاری بستگی دارد. از جمله مهمترین دارائـی های نام تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-ارزشی که مشتری برای نام تجاری قائل می شود. -سرمایه گذاری مدیریت نام تجاری طوری که با حفاظت از ویژگی های نام تجاری هم ارزش آن را حفظ گردد و هم سبب وفاداری مشتریان گردد.

برای مدیریت نام تجاری میبایست یک بیانیه ترتیب داده ، و بعد از آن به تعریف اهداف براساس آن بپردازیم.نهایتاً از براساس پلن هایی که طراحی شده و بواسطه بازخورد تحت کنترل قرار دهیم که تا چه اندازه ای به اهداف خود رسیده ایم. شرکت با تعیین ارزشهای هسته ای نام تجاری، مبنایی را جهت کلیه اقدامات و فعالیت های مدیران مشخص می نماید که میبایست افقی بلند مدت را مد نظر قرار دهد.

هدف: پس از آن میبایست برای نام تجاری تعیین هدف گردد که علاوه بر اینکه در راستای بیانیه ارزشهای هسته ای آن است ، مبنایی اجرایی تر در مقایسه با بیانیه خواهد داشت. در حقیقت با این اهداف مدیر می تواند تعبیر شخصی خود را با دیدگاه عمومی قیاس نماید و ابزاری جهت کنترل داشته باشد.

تحلیل عوامل داخلی

از مهمترین عوامل درونی موثر بر نام تجاری ، نگرش و دیدگاه اعضای تیمی است که بر روی نام تجاری کار می کنند. بیانیه ارزشها و اهداف نام تجاری میبایست سرلوحه کلیه اعضای گروه قرار گیرد.

تحلیل عوامل خارجی

لازم است با تحقیقات بازار گسترده، ارزشهای مشتریان و نیازهای آنان را به شکلی دقیق شناسایی نموده و تجزیه تحلیل کرد تا علاوه بر آگاهی از ارزشهای بازار هدف اطمینان یابیم که ایده های پیشین قادر به انتقال ارزشهای نام تجاری به مصرف کنندگان بوده اند.

تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی

در این بخش مدیریت با ترکیب توانایی ها، شایستگی ها و مهارت های اعضای تیم و عوامل خارجی تاثیر گذار بر آن به تدوین استراتژیها خواهد پرداخت.

نظر خود را برای ما ارسال کنید