ثبت شرکت

ثبت شرکت

پرسش و پاسخ های متداول ثبت شرکت

موسسه حقوقی کریم خان در خصوص ثبت شرکت توضیحاتی را ارائه می دهد: در این مبحث براساس مواد قوانین تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و دیگر مقررات مربوط به جواب های سوالات ثبتی شما بزرگواران می پردازیم.

ثبت شرکت

1- آیا در شرکت سهامی خاص تاسیس مجمع عمومی موسس ضروری می باشد ؟

خیر . افراد دارای سهام قادرند جهت تاسیس شرکت، به برپایی مجمع عمومی موسس مبادرت نمایند یا براساس ماده 20 ل. ا. ق. ت مدارک ذکرشده را توسط کلیه سهام داران به امضاء برسد و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد . به این ترتیب افراد دارای سهام جهت تاسیس شرکت می توانند یکی از دو روش ذیل را به کار بگیرند:

  • تاسیس مجمع عمومی موسس.
  • عدم تاسیس مجمع عمومی موسس و بسنده کردن به مدارک و صورت جلسه های ذکرشده در ماده 20 ل. ا. ق. ت که توسط کلیه سهام داران به امضاء برسد.

2- کدام گروه از شرکت ها می توانند اوراق قرضه را صادر نمایند؟

تنها ثبت شرکت سهامی عام می توانند ورقه قرضه را صادر نمایند و ثبت شرکت سهامی خاص و دیگر شرکت ها ای توانایی را ندارند.

3- تفاوت اوراق قرضه قابل تعویض با سهام شرکت و اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام شرکت چیست ؟

در اوراق قرضه قابل تعویض با سهام شرکت مجمع عمومی فوق العاده، سرمایه شرکت را به حداقل اندازه اوراق قرضه افزایش می دهد که این افزایش سرمایه به صورت موقت به وسیله یک یا چند بانک یا موسسه مالی و اعتباری پذیره نویسی می شود تا صاحب ورقه قرضه توانایی این را داشته باشد که پیش از سررسید آن، به تعویض ورقه قرضه با سهم مبادرت نماید.

ولی در اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام شرکت، مجمع عمومی توانایی افزایش سرمایه شرکت را ندارند، لیکن اجازه آن به هیات مدیره داده می شود تا در انتهای زمان اوراق قرضه برابر اوراق قرضه ای که صاحبان آن ها مایل باشند، به افزایش سرمایه مبادرت نمایند و سهم جدید صادر کرده و آن را به صاحبان اوراق قرضه اختصاص دهند.

4- از راه اداره ثبت ، اجراییه علیه کدام یک از مسئولین چک قابل صدور است ؟

  • اجراییه تنها برای صادرکننده صادر می گردد و برای ظهرنویسان قابلیت صدور را ندارد.
  • اجراییه برای ضامن صادرکننده قابلیت صدور را ندارد.
  • چنانچه چک به نمایندگی صادر شود ،اجراییه به گونه تضامن برای نماینده و دارنده حساب صادر می نماید.

5- آیا فعالیتی که با اسناد تجاری اعمال می گردد مثل صدور و ظهرنویسی ، فعالیت های تجاری به شمار می آید یا خیر ؟ در این باره میتوان گفت که :

  • طبق ماده 2 ق. ت، معاملات برواتی، مانند صدور و ظهرنویسی برات فعالیت تجاری به شمار می آید.
  • طبق ماده 314 ق. ت ، صدور چک فعالیت تجاری نمی باشد و دیگر فعالیت های چک مثل ظهرنویسی میز تجاری نمی باشد.
  • در قانون تجارت درباره سفته سخنی به میان نیامده است. بنابراین در مورد آن اختلاف عقیده موجود می باشد . بهتر است خرید و فروش سفته ای مثل صدور و ظهرنویسی سفته جزء فعالیت های تجاری به حساب نیاوریم ، زیرا اقدامات تجاری در ماده 2 قانون تجارت بیان شده و موارد ذکر شده در این ماده محدودیت دارند که به صورت تمثیلی نمی باشد و نیز قادر نمی باشیم آن ها را از راه مقایسه توسعه دهیم.
  • البته صدور و ظهرنویسی سفته و چک اقدامات تجاری نمی باشد ولی می توانند به شکل ماده 3 قانون تجارت، فعالیت تجاری تابعیتی باشند مثل این که میان دو تاجر داد و ستد شوند.

6- آیا شرکت تعاونی جهت طرح دعوی یا دفاع از دعوای مطروحه قادر است در عوض وکیل از نماینده حقوقی استفاده کند ؟

پاسخ : خیر

7- صاحبان امضاء مجاز در شرکت های تعاونی، باید چه شرایطی را دارا باشند ؟

  • مدیر عامل و یک یا دو نفر از عضوهای هیات مدیره باشند.
  • دارندگان امضاء می بایست مدارک ضمانت و قراردادهای شرکت را امضاء کنند و فقط امضاء یکی از آن ها کافی نمی باشد.

در مابقی شرکت ها این گونه ترتیبی تعیین نشده است، ولی از دیدگاه عملی در مابقی شرکت ها جهت امضاء مدارک ، مدیر عامل و یک نفر از عضوهای هیات مدیره که اکثرٌ رئیس هیات مدیره می باشد به منظور دارندگان امضاء ، که اسناد و قراردادها را امضاء نمایند.

8- تفاوت ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی در شرکت های تعاونی چیست ؟

با اینکه این دو لغت در شرکت های سهامی یک معنا دارند ولی در شرکت های تعاونی با یکدیگر تفاوت دارند. در شرکت های تعاونی :

  • ذخیره قانونی واجب و اندوخته احتیاطی به صورت اختیاری می باشد.
  • هر ساله حداقل 5% از سود خالص میبایست به منظور ذخیره قانونی محیا گردد. ولی در اندوخته احتیاطی نباید از حداکثر 5% سود خالص بیشتر شود.
  • ذخیره قانونی تا زمانی به کار می رود که اندازه آن یک چهارم میانگین سرمایه آخرین سه سال شرکت برسد.

9- حدود اختیارات مدیران شرکت بامسئولیت محدود در چه حد است ؟

بنابر ماده 51 قانون تجارت ، وظایف مدیر شرکت در برابر شریکان ، همانند وظایف وکیل در مقابل موکل است . طبق مواد 21 تا 93 قانون تجارت مصوب 1311 ثبت شرکت های غیرسهامی توانایی اجرایی دارند، به این ترتیب در تمامی شرکت های غیرسهامی از جمله با مسئولیت محدود، تضامنی ، نسبی و ...مسئولیت مدیران به اندازه ای است که شریکان به وسیله اساسنامه یا تصمیمات مجامع عمومی از بهر مدیران تعیین کرده اند .

پس چنانچه مدیری دارای حق امضاء قراردادهایی بیشتر از 100 میلیون را نداشته باشد و به انجام این کار اقدام نماید، شرکت هیچ گونه وظایفی در برابر اختیارات مدیر ندارد اگرچه داد و ستد انجام شده مطابق موضوع شرکت باشد یا نباشد.

مغایر با ثبت شرکت سهامی چنان چه خرید و فروش انجام شده توسط مدیران تحت عنوان موضوع شرکت باشد، در این صورت مدیر تمامیه اختیارات مورد نیاز جهت مدیریت شرکت را دارا می باشد و محدود بودن اختیارات مدیران در آیین نامه یا براساس تصمیم های مجامع عمومی تنها از دیدگاه روابط میان مدیران و دارندگان سهام دارای اعتبار بوده و در برابر اشخاص ثالث باطل و رهاشده می باشد . ( ماده 51 ، 121 ق. ت )

10- چنانچه فردی به دلالی بدون مجوز مبادرت کند ، این دلالی و معامله به واسطه آن چه حکم دارد ؟

دلالی در این عرصه بدون دریافت مجوز، ممنوع می باشد . مطابق ماده 9 قانون ، هرفردی که بدون دریافت پروانه به دلالی بپردازد به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می شود. ولی این کار باعث نفی معامله های انجام شده به وسیله دلال نمی شود.

11- آیا متصدی حمل و نقل تاجر است ؟ براساس ماده 2 ق. ت ماموریت حمل و نقل عملی تجاری است، چنانچه فردی کارهای خود را به صورت حمل و نقل قرار داده باشد تاجر به حساب می آید .

همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان با افتخار در زمینه ثبت شرکت در خدمت شما خواهند بود.

نظر خود را برای ما ارسال کنید