ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت به چه صورت است؟

ثبت شرکت کریم خان با مشاوران زبده ی خود خدماتی راجع به ثبت تغییرات شرکت را به شما ارائه خواهد داد.بر اساس 200 قانون تجارت ثبت تغییرات ذیل برای شرکت ها ضروری می باشد:

  1. تغییر اساسنامه.
  2. تمدید مدت شرکت،اضافه بر زمان تعیین شده.
  3. انحلال شرکت، ولو در موضوعاتی که انحلال توسط سپری شدن مدت شرکت انجام پذیرد.
  4. مشخص نمودن کیفیت خالی کردن حساب یا تبدیل شرکا یا خروج برخی از آنان از شرکت.
  5. تغییر نام شرکت
  6. در هر بخش در خصوص مورد مشخص ماده ی 58 ق.ت در ماده ی نهم آیین نامه قانون تجارت،به جز موارد بالا،تغییر مدیر یا مدیران شرکت نیز اضافه گردیده است.
  ثبت تغییرات شرکت

در این ماده بیان شده "در هر هنگام که تصمیماتی جهت تغییر اساسنامه شرکت یا تمدید مدت شرکت اضافه بر مدت تعیین شده یا انحلال شرکت(ولو در مواردی که انحلال توسط سپری شدن مدت شرکت صورت می گیرد)و مشخص نمودن کیفیت خالی نمودن حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج برخی از آنان از شرکت یا تغییر نام شرکت اتخاذ گردد ،قوانین مواد 195-197 لازم الرعایه می باشد".مراتب مذکور در هنگام تصمیم گیری نسبت به مورد مشخص در ماده 79 این قانون ،رعایت می گردد.صورتجلسه تنظیم شده در شرکت بعد از به امضاء رسیدن،به اداره ثبت شرکت ها ارائه می گردد تا به استناد ماده 9 آیین نامه یاد شده در زمان تغییر مدیر یا مدیران شرکت،مراسم ثبت و آگهی انجام گیرد و مراتب ثبت و انتشار یابد.

اتخاد تصمیم و تغییرات شرکت ها تنها در مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در نشست های هیات مدیره جهت ثبت تغییرات صورت می پذیرد که در ذیل موسسه ثبت کریم خان به شرح اختیارات هر کدام از آنان خواهد پرداخت.

الف- مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده در هنگامی که وضعیت ویژه ای ایجاب می کند که سهامداران تصمیم گیری ویژه ای نمایند و آن موقعیت بیرون از اوضاع رایج و عمومی باشد،تشکیل می شود. در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریمخان وظایف مجمع عمومی فوق العاده را ذکر خواهد نمود.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

  • تغییر در مفاد اساسنامه
  • تغییر در سرمایه شرکت
  • اانحلال شرکت پیش از موعد مقرر(ماده 83 ل.ا.ق.ت)

لازم به ذکر است تغییر در سرمایه در واقع تغییر در اساسنامه است.

این مجمع زمانی به رسمیت شناخته می شود که صاحبان بیشتر از یک دوم سهامی که مجاز به حق رأی هستند، در جلسه حضور یابند.چنانچه در نخستین جلسه حد نصاب لازم حاضر نشدند،در مرتبه دوم فراخوانده می شوند.دومین مجمع با حضور صاحبان بیشتر از یک سوم سهامی که دارای حق رأی می باشند به رسمیت شناخته شده و اقدام به تصمیم گیری می نمایند.در آگهی فراخوان مجمع عمومی دوم لازم است نتیجه تشکیل نیافتن مجمع نخست به دلیل حاصل نشدن حد نصاب ذکر گردد.تصمیمات در مجمع همیشه با اکثریت دو سوم آراء در جلسه رسمی دارای اعتبار می باشد(مواد 84 و 85 ل.ا.ق.ت)

با عنایت به بعض مفاد ل.ا.ق.ت تکالیف دیگری به جز ماده 83 ،برای مجمع عمومی فوق العاده می توان در نظر گرفت،نظیر:

  1. کاهش سرمایه به جهت ضررهای وارده(ماده 65 ) یا به دلیل وجوه تأدیه نشده سهام شرکت در طی مهلت تعیین شده در اساسنامه
  2. مصوب نمودن ایجاد سهام ممتاز(ماده 23)
  3. تغییر در حقوق و امتیارات سهام ممتاز(تبصره 2 ماده 24)
  4. تبدیل سهام(ماده 43)
  5. انتشار اوراق سهام(مواد 55 و 56)
  6. معاوضه یا تبدیل ورقه قرضه به سهام(بند 9 ماده 60 و مواد 71 و 69 و 65 و 61)
  7. مصوب نمودن تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام(مواد 278 و 287)

ب- مجمع عمومی عادی

همان گونه که از اسم این مجمع مشخص است،مجمع عمومی عادی در مواقع عادی و معمولی تشکیل می گردد.ماده 89 ل.ا.ق.ت در خصوص تشکیل این مجمع بیان می دارد: مجمع مذکور می بایست در هر سال در زمانی که در اساسنامه مقرر شده، تشکیل گردد.موضوعاتی که در حیطه اختیارات مجمع عمومی فوق العاده نمی باشد تنها در مجمع عمومی صورت می گیرد.مانند انتخاب بازرسان اصلی و علی البدل و ...

ثبت تغییرات در شرکت های خارجی

مرجع ثبت شعبات و نمایندگی های موسسه خارجی فقط اداره ی ثبت شرکت های تهران است.

تغییرات در مورد نمایندگان سازمان و یا مدیران یا شعبات آن می بایست به آگاهی اداره ثبت اسناد اطلاع برسد.تا هنگامی که این اطلاع رسانی انجام نگرفته باشد ،فعالیت هایی که نماینده و یا مدیر اسبق به اسم شرکت صورت داده ،جزء فعالیت شرکت به شمار می آید.مگر اینکه موسسه آگاهی افرادی را که به استناد ماده مذکور ادعای حقی می نمایند از تغییر نماینده یا مدیر خویش به اثبات رساند.(ماده 7 قانون ثبت شرکت ها)

قوانین ثبت شرکتها در مورد ورشکستگی،انحلال و تصفیه شرکتهای بیگانه ،مورد را به سکوت اجرا کرده است.به طور حتم زمانی که شرکت در کشور اصلی خویش ورشکسته می شود و یا به انحلال می رسد،شعبه آن هم در ایران انحلال خواهد یافت و انحلال ورشکستگی آنان پیرو قوانین اصلی خود شرکت است.درخواست کنندگان به منظور ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت ها باید به وسیله ی پایگاه اینترنتی www.sherkat.ssaa.ir بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت شرکت ها درخواست ثبت تغییرات حقوقی شرکت را بفرستد.

با عنایت به اینکه،کلیه ی ارزیابی ها بر اساس اطلاعات ورودی در متن صورتجلسه و اطلاعات تکمیلی افراد حقیقی و حقوقی وارد گردیده در پایگاه الکترونیکی انجام می گیرد ، بنابراین کاستی یا وارد نکردن اطلاعات به معنای رد قبول صورتجلسه می باشد.تقدیم تصدیق عدم سوء سابقه ی کیفری برای مدیران(مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره) و بازرسان موسسات تجاری در مرحله تشکیل الزامی و در زمان تغییرات،اظهار و تصدیق عدم سوء سابقه ی کیفری مدیران و بازرسان در ذیل صورتجلسه ی مجمع عمومی و مجمع عادی (سالیانه و یا فوق العاده)وکیل ثبت شرکت ها کافی می باشد.

ثبت تغییرات شرکت ملزم به تنظیم صورتجلسه می باشد که ذیل آن لازم است توسط اعضای شرکت امضاء گردد.موسساتی که با مجوز ثبت شده اند ،به منظور تغییرات شرکت خویش می بایست از ادارات متفاوت گروهی اقدام به اخذ مجوز نموده و صورتجلسه تغییرات را نیز که به تصدیق مجوز درآمده به انضمام اصل اسناد و مجوز به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند. بر اساس اعلامیه اداره کل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نوع برطرف نمودن نقص تقاضاهای پذیرش که سبب صدر شدن اخطاریه رفع نقص شده است با تقدیم نامه از شخصیت حقوقی مرتبط با ضمیمه اسناد و مستندات برطرف نمودن نقص و نیز تصویر اخطاریه یاد شده و مستندات برطرف نمودن نقص و نیز تصویر اخطاریه یاد شده ،تنها توسط دفاتر تعیین شده پستی انجام می پذیرد.

مطابق آیین نامه های جدید برای ثبت و تغییرات شرکت ها:

  • بر اساس آیین نامه ی 91/7/2- 120266/91 تشکیل و تغییرات نهادهای مالی و اعتباری جهت تشکیل و تغییرات ،ملزم به دریافت جواز از بانک مرکزی هستند.
  • بر اساس آیین نامه ی 90/10/26-192938 /90 شرکت هایی که به منظور تشکیل به دریافت جواز از بانک مبادرت ورزیده اند،همچنان تغییرات آنان ملزم به دریافت جواز از بانک مذکور است.
  • بر اساس آیین نامه ی 90/3/2-39852/90 به منظور تشکیل و تغییرات نهادهای مالی و اعتباری مانند بانک ها،موسسات اعتباری،تعاونی های اعتباری،صندوق های قرض الحسنه،صرافی ها و موسسات واسپاری(لیزینگ)،ملزم به دریافت جواز از بانک مرکزی هستند.
پر واضح است منعکس نشدن تغییرات مربوطه و یا هر نوع پنهان نمودن اطلاعات که سبب ضرر و زیان و گمراهی سایرین گردد،در آن صورت فرد ملزم به پاسخگویی بوده و به ثبت نرسیدن مراتب ،نفی کننده مسئولیت و رفع زیان وارده و کوتاهی قانونی فرد خطا کار نمی باشد. امیدواریم مقاله فوق در ثبت شرکت کریم خان راهگشای شما در جهت رفع مشکلات حقوقی از جمله ثبت تغییرات شرکت باشد. برای تماس با مشاوران ما می توانید با شماره ی 87146 ارتباط برقرار نمایید.

نظر خود را برای ما ارسال کنید